Zo valt jouw direct mail op
Offline marketing, waaronder direct mail valt, is door de opkomst van online marketing minder populair geworden. Toch betekent dat niet dat, ondanks de kleinere poststapels, je direct mailing door je ontvangers standaard wordt gelezen. In tegendeel!
Je envelop moet opvallen tussen de stapel andere post en je boodschap moet vervolgens ijzersterk zijn. Is jouw mailing op deze twee belangrijke aandachtspunten niet goed genoeg, dan is de kans op een goed rendement op jouw mailing kleiner. In deze blogpost geven we je daarom een aantal tips over hoe jouw direct mail enerzijds kan opvallen en hoe je er vervolgens voor zorgt dat jouw boodschap je ontvangers aanzet tot het nemen van de gewenste actie.
Je envelop laten opvallen
De meeste enveloppen zijn wit, waardoor je jouw mailing in ieder geval niet in die kleur envelop moet versturen. Kies ook niet voor het blauw van de belastingdienst. Verder maakt de kleur niet zoveel uit, maar stel dat je product of dienst met duurzaamheid te maken heeft, dan is het natuurlijk wel goed om een envelop van duurzaam materiaal te kiezen. Wil je je eigen unieke enveloppen laten drukken? Ga dan naar een drukkerij. Dergelijke bedrijven beschikken over professionele machines, waardoor de uitstraling van je enveloppen top zal zijn! Een voorbeeld van een lokale drukkerij die al jarenlang enveloppen voor bedrijven drukt is Mail Succes. Dit is een drukkerij uit Gouda en omgeving.
Zorg voor een bobbel in je envelop
Met de kleur van een envelop kun je de aandacht trekken, maar dat bekent nog niet dat je de ontvanger nieuwsgierig genoeg hebt gemaakt om hem jouw boodschap te laten openen. Bovendien kan het zijn dat je envelop er als reclame uitziet, waardoor de openingskans verder afneemt.
Zorg er daarom voor dat je envelop een bobbel heeft die ervoor zorgt dat je ontvanger de verleiding niet kan weerstaan om hem open te maken. Een bobbel creëer je door een weggever toe te voegen. Dat kan iets heel simpels zijn, zoals een sample van je product of iets lekkers zoals een chocoladereepje. Bedrijven die zich in direct mail hebben gespecialiseerd. kunnen je adviseren over alle mogelijkheden om voor een zo effectief mogelijke weggever te zorgen.
De presentatie van je boodschap
Als je ontvanger jouw envelop heeft geopend en hij je boodschap voor zich heeft, is het belangrijk dat hij geprikkeld wordt om hem te lezen en hij snel begrijpt wat jouw aanbod is. Om dat voor elkaar te krijgen moet je boodschap onder andere ‘scanbaar’ zijn. Veel mensen lezen namelijk alleen de titel, de eerste en de laatste alinea door en scannen de rest van je boodschap. Als je alinea’s veel regels hebben en dicht op elkaar zijn geplakt, dan wordt de kans dat je lezers afhakken groter. Probeer dus voor een scanbare boodschap te zorgen.
Benoem het ‘probleem’ van je lezers
Al is je boodschap nog zo scanbaar, als je jouw lezers niet het gevoel geeft dat je hun ‘probleem’ begrijpt, dan is de kans groot dat ze niet de gewenste acties gaan ondernemen. Nu klinkt probleem misschien wat zwaar, maar zie het zo: als je huis tochtig en koud is, dan is dat een probleem en wil je daar een oplossing voor in de vorm van bijvoorbeeld isolatie. Ander voorbeeld: Als je een bedrijf hebt en je loopt steeds achter de feiten aan met de administratie, dan kun je dat oplossen door een administratiekantoor in te huren. Snap je wat we bedoelen? Probeer dus in het hoofd van je doelgroep te kruipen en na te gaan waar hij tegenaan loopt en benoem dat in de eerste alinea.
Door de gegeven tips uit dit artikel toe te passen op jouw direct mail, ben je op de goede weg om er een succes van te maken. Mocht je toch nog twijfelen of je mailing goed is opgezet? Schakel dan een bedrijf in die het werk uit handen kan nemen. Een voorbeeld vind je hier: direct mailing versturen.