Wat is SEO copywriting?

Het is een term die je tegenwoordig veel hoort. Maar wat is het, wat kan je ermee en hoe zet je het op de juiste manier in? Lees hieronder even mee als je nieuwsgierig bent.

Het wat, waarom en hoe

Copywriting is het schrijven van wervende en overtuigende teksten. SEO is de afkorting van Search Engine Optimalisation, zoekmachine optimalisatie dus. Als je die twee begrippen samen gooit krijg je SEO copywriting: wervende teksten schrijven op basis van specifieke zoekwoorden waarmee je in Google gevonden wil worden. Het is een manier van schrijven om aan SEO te doen. Je wil dus niet zomaar inhoud delen, je wil dat die inhoud je meteen vooruit helpt in zoekmachines zoals Google. Als je als SEO copywriter dit goed toepast, zal jouw search ranking stijgen en kom je hoger in de zoekresultaten terecht. Zo word je beter gevonden en krijg je uiteindelijk meer bezoekers op je website.

Vroeger was SEO copywriting behoorlijk simpel: stop een hoop trefwoorden in je titel, eerste alinea en metadata en klaar is kees. Google wordt alleen steeds slimmer en wil de juiste resultaten tonen aan zoekers. Ze houden dus met veel meer dingen rekening, dan enkel het gebruik van trefwoorden. Als SEO copywriter moet je nu dus ook rekening houden met een manier van schrijven waarbij het de kunst is om het menselijke aspect af te wegen tegen de Google tips & tricks.

Adverteerder

Het doel met je teksten is natuurlijk geld verdienen. Hoe doe je dit? Een adverteerder is een persoon of een organisatie die een advertentie plaatst. Advertenties vormen zo een belangrijke bron voor inkomsten voor verschillende media kanalen. De content wordt verspreid door een uitgever, vaak via een groter netwerk om zo ook jouw juiste doelgroep te bereiken. De opkomst van online advertising heeft voor nieuwe mogelijkheden gezorgd voor adverteerders om hun eigen doelgroep zeer doelgericht aan te spreken. Als je hier juist gebruik van weet te maken, een hele slimme en makkelijke manier dus om geld te verdienen. 

Vind de balans

Je mag veel content schrijven over hetzelfde onderwerp. Zoekmachines verkiezen langere content die een probleem echt uitspit. Maar dat wil niet zeggen dat “hoe langer, hoe beter” geldt. Als je hele paragrafen met nutteloze inhoud toevoegt, of jezelf regelmatig herhaalt, wordt jouw content minder kwalitatief. Deel dus alle informatie zo goed en volledig mogelijk, maar houd het bondig. 

SEO-copywriting is dus niet altijd makkelijk. Het is wikken en wegen tussen schrijven voor Google en schrijven voor bezoekers. Trefwoorden zijn belangrijk, maar de tekst moet wel leesbaar zijn. Dit vereist wat oefening: je tekst luidop voorlezen helpt. Je tekst laten lezen door anderen, die weinig of veel van het onderwerp kent, kan ook helpen. Uiteindelijk moeten je teksten zingen.