Een gebruiksvriendelijk site maak je eenvoudig met deze tips

Wat is vervelender dan op een website komen. Niet weten wat diegene aanbiedt, niks kunnen vinden zoals bestellen, productinformatie enz. Hier moet verandering in komen!

Hieronder de meest waardevolle tips voor het maken van een gebruiksvriendelijk website.

Waar is de bezoeker?

Wat erg belangrijk is te weten waar ben ik nu. Wat is dit voor website. De eerste zin op de homepagina is vaak wat mensen lezen en waar ze op af gaan. Zorg dus dat hier duidelijk in staat wat je doet/aanbiedt. Hier kan je ook heel gemakkelijk jouw logo erbij plakken en in dat logo te verwerken wat jij doet. Zorg dus dat er voor de bezoeker gelijk duidelijkheid is en hij zich niet helemaal suf hoeft te zoeken.

Overzichtelijke homepagina

Homepagina is vaak de eerste pagina waar mensen op komen. Zorg dus dat dit overzichtelijk, duidelijk en logisch ingedeeld is. Vaak zien we dat mensen nog veel moeten zoeken en het maar voor een gedeelte duidelijk is. Maak deze fout niet mensen knappen hierop af! 

Een voorbeeld: Een website voor coaches dient hele andere mogelijkheden te hebben dan een website die echt gemaakt is voor leadgeneratie. Een website voor coaches moet bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden tot een te volgen online training

Zorg dat er duidelijk op je homepagina staat wie jij bent, zo krijgen mensen een indruk. Zorg ook voor snelkoppelingen in je menu naar bijvoorbeeld tarieven, recensies en locatie gegevens. Zorg ook dat mensen gelijk kunnen klikken op (vrijblijvend) afspraak maken, dit zorgt ervoor dat mensen gebruiksvriendelijk gelijk op jou links kunnen drukken en in dit geval makkelijk een afspraak kunnen maken.

Duidelijke navigatie

Niks is vervelender dan door heel de website te moeten zoeken naar de informatie waar mensen naar opzoek zijn. Bezoekers zijn vaak ongeduldig en willen zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. Het moet de minste inspanning kosten om te zoeken wat ze willen weten. Hier komt ook weer de structuur bij kijken. Let ook op dat als ze eenmaal de informatie gevonden hebben er geen onzin in vermeld wordt en onnodige zinnen/woorden weggelaten zijn. Ook is een zoekfunctie op de betreffende website erg makkelijk zodat bezoekers alsnog goed kunnen vinden wat ze zoeken.

Wist je dat niet alleen jouw bezoeker van de website erg blij is van een goede en duidelijke structuur maar ook zoekmachines zijn er dol op. Dit is dus gelijk erg mooi meegenomen voor je SEO-activiteiten.

Consistent en ruis

Wat ook erg vervelend is als de huisstijl per pagina verschilt, alsof je op een andere website terecht komt. Ook belangrijke knoppen elke keer op dezelfde pagina en zelfde plek. Consistent zorgt voor verduidelijking van je website en weet de bezoeker gegarandeerd waar de belangrijkste knoppen zitten. Probeer ook flikkerende banners en advertenties te voorkomen op je website dit zorgt alleen maar voor drukte en ruis. Dingen die je bezoekers afleiden van hetgeen jij wilt vertellen of zij zoeken moet je proberen weg te laten.

Contactpagina

De reden waarom jij mensen naar je website wilt halen is waarschijnlijk de voornaamste twee redenen van informeren en aanzetten tot het opnemen van contact en eigenlijk vervolgens bijv. verkoop te realiseren. Alleen een contactpagina is vaak niet genoeg. Probeer mensen te sturen en vermeld duidelijk hoe het nu precies werkt.

Met deze tips ga jij een mooie, gebruiksvriendelijke website maken, waar veel mensen met plezier op Google en hopelijk in moet jou in contact komen.